• Home
  • /
  • Psychologia
  • /
  • Jak uczy się mózg? I Jak uczyć dzieci radzenia sobie z emocjami?
jak uczy się mózg dzieci - jak uczyć dzieci radzić sobie z emocjami

Jak uczy się mózg? I Jak uczyć dzieci radzenia sobie z emocjami?

Rodzice codziennie szukają sposobów wsparcia swoich dzieci w emocjach, których te doświadczają. Chcieliby znaleźć sposób, by maluchy lepiej radziły sobie ze smutkiem, złością, żalem, żeby potrafiły zatrzymać się w swoich działaniach.  Wiele wskazówek na temat tego jak to zrobić, płynie z wiedzy o mózgu i tym w jakich warunkach dzieci uczą się najlepiej. Jak uczy się mózg i jak uczyć dzieci radzić sobie z emocjami? O tym w dzisiejszym wpisie.

Jak uczy się mózg?

Dzieci stosują strategie, rozwiązania, które w ich ocenie są słuszne, które z ich perspektywy im pomagają, wspierają, ułatwiają rozładowanie napięcia, zadbanie o swoje potrzeby. Naszą rolą jest pokazanie im i nauczenie w jaki inny sposób mogą to robić. Właśnie dlatego, powinniśmy wspierać dzieci w rozwoju. Dzieci są rządne wiedzy, ciekawe świata i doświadczeń – jeśli tylko stworzymy im optymalne warunki będą nabywać nowych kompetencji. Jak to zrobić?

Jak uczyć dzieci radzenia sobie z emocjami?

Bezpieczeństwo

Warto pamiętać o piramidzie potrzeb, czyli hierarchii potrzeb stworzonej przez Maslowa.  Mówił on o tym, że nauka jest możliwa tylko wtedy kiedy zaopiekowane są poszczególne, inne aspekty. Na dole piramidy wskazał potrzeby fizjologiczne, jak sen czy jedzenie. Te rzeczy, wydają się nam oczywiste, choć zadbanie o nie jest trudne, bo dzieci często nie odczytują jeszcze sygnałów jakie wysyła im ich ciało, tym samym nie sygnalizują nam ich. Wbrew wielu przekonaniom, dzieci, podobnie jak dorośli uczą się najlepiej wtedy kiedy czują się dobrze. Karanie, zawstydzanie, krzyczenie, krytykowanie nie jest więc najlepszym pomysłem. Zdecydowanie bardziej wspierającym jest danie empatii i zrozumienia. W tym, pomaga dorosłym wiedza o rozwoju dziecka i o tym jak uczy się mózg małego człowieka. Potrzeba bezpieczeństwa, to również poczucie akceptacji przez osoby sobie bliskie, bycie kochanym i poczucie, że jest się kimś ważnym w rodzinie. Dopiero wtedy, dzieci są w stanie uczyć się nowych strategii.

Przeczytaj też: 10 najlepszych książek o emocjach dla dzieci

Przykład jak uczy się mózg

Dzieci uczą się poprzez obserwacje, szczególnie obserwacje osób dla siebie ważnych. Warto więc nie tylko maluchom proponować „sposoby na emocje”, ale też samemu z nich korzystać. Bardzo często przeżywamy to co czujemy skrycie, dusząc emocje w sobie, kumulując je albo wychodząc do innego pokoju. Czasem z bezsilności krzyczymy, zawstydzamy, upokarzamy – taki właśnie przykład dajemy naszym dzieciom, pokazując, że te sposoby są w porządku. Warto się zatrzymać. Pokazać jak my przeżywamy nasze emocje w konstruktywny sposób. Nie tylko mówić dzieciom co mają robić, ale też samemu to zrobić – dać przykład.

Doświadczanie

Wszyscy wiemy, że dzieci nie lubią nudy. Najlepiej uczą się poprzez doświadczanie i eksperymentowanie, angażując wiele zmysłów. Warto wyjść z roli moralizującego nauczyciela, który, prawi wykłady. Spojrzeć na dziecięce wybuchy emocji jako okazje do nauki. Warto wesprzeć dzieci w takich sytuacjach, nazwać to co się wydarzyło. Połączyć fakty, które miały wpływ na to co się zadziało, zastanowić się co pomogłoby w takiej sytuacji w przyszłości. Pozwólmy dzieciom popełniać błędy, nie bójmy się ich. Jeśli właściwie do nich podejdziemy mogą być one motywacją do spróbowania zrobienia czegoś lepiej następnym razem.  Wydarzy się tak, jeśli nie wdrukujemy w dziecko przekonania, że błąd oznacza brak kompetencji i umniejsza umiejętnościom dziecka. Zamiast więc mówić „Znów to zrobiłeś, tyle razy o tym rozmawialiśmy! Nie możesz raz zachować się inaczej?” powiedzieć „Każdy czasem popełnia błędy. Czy chcesz sprawdzić, co poszło nie tak? Lub zapytać „Czy chcesz spróbować jeszcze raz?”

Przeczytaj też: Co to znaczy rozmawiać o emocjach?

Aktywność

Szukajmy aktywności, które angażują dzieci. Mogą to być więc obrazki, rysunki, zdjęcia. Z dziećmi, które lubią bawić się wyobraźnią możemy wymyślać różne historie, fikcyjnych bohaterów, którzy muszą radzić sobie z trudnościami. Dzieciom, które lubią słuchać możemy opowiedzieć historie, czytać bajki, ale też wymyślać piosenki o sposobach na złość czy sygnałach jakie wysyła nam nasze ciało kiedy fala złości chce nas zalać. Są też maluchy, które lubią swoje emocje narysować i te, które trudno zatrzymać i im możemy zaproponować „gry podłogowe”. Na przykład skakanie na określoną minkę i dopiero wtedy nazywanie emocji jaką ona ilustruje czy szukanie sytuacji, w której dziecko lub bliskie mu osoby ją odczuwają.

 Radzenie sobie z emocjami, to proces!

jak uczyć dzieci emocji