Jak nauczyć dziecko dzielenia się?

Dobrze jest się dzielić, większość z nas jest w tym zgodna i chciałaby aby jego dziecko miało tą umiejętność. Tymczasem dzieci mają prawo do (nie)dzielenia się swoimi rzeczami, z jednego prostego powodu. Rzeczy te są tylko ich. Czy w związku z tym powinniśmy po prosu czekać, aż dzieci będą chciały zrobić to same? Czy jeśli ich  tym nie wesprzemy, to nie wychowamy małego chytruska? Co należy robić?

Czekać i wspomagać. To oczywiste, ze chcemy aby nasze dzieci potrafiły się dzielić i większość ludzi chce się to robić i robi to naturalnie. Robi to, bo widzi, że dzielenie się sprawia radość, a odmowa może sprawić przykrość. Warto jednak pozwolić dzieciom odkryć to samemu, tak by chciały dzielić się nie dla poklasku dorosłych, a z własnej woli.

Dlaczego to takie trudne?

Rzeczy czymś się podzielić trzeba to najpierw mieć. Trzeba nacieszyć się posiadaniem, możliwością stanownia, podejmowania decyzji. Dla dzieci do trzeciego roku życia „ja sam” i „to moje” są bardzo ważne. Dopiero kiedy nacieszą się tym stanem są w stanie zauważać przyjemność jaka wynika z dzielenia się. Rodziców ten czas kiedy dzieci uparcie bronią swoich rzeczy często frustruje, warto na to spojrzeć jak na kształtowanie umiejętności odmawiania, która w późniejszym życiu jest równie ważna. Warto też zastanowić się czy my jako osoby dorosłe chętnie dzielimy się rzeczami dla nas ważnymi czy cennymi. Ja przyznaje, niechętnie dałabym komuś mój telefon czy komputer do zabawy. Dla dziecka równie ważna jest jego plastikowa koparka. Pozwalając dzieciom decydować o własnych rzeczach, wzmacniamy ich wiarę we własne kompetencje.

Jak wspierać dzieci w nauce dzielenia?

  • Próbuj, pytaj dziecko czy możesz wziąć jego rzecz
  • Przyjąć i zaakceptować kiedy dziecko nie chce tego robić. Szukać przyczyn odmowy i pomagać nazwać to dziecku. „Widzę, że nie chcesz żeby ona się tym bawiła. Martwisz się że Ci zniszczy? Boisz się, że zabierze Ci na zawsze?” Sprawić by dziecko samo zauważyło swoje obawy, nazwane często wydają się mniej straszne.
  • Zauważaj to co się dzieje kiedy z kimś się podzielimy. Ktoś się uśmiechnął, poprawił mu się humor, można było się wspólnie bawić. Pokazuj wartość dzielenia.
  • Zachęcaj do dzielenia się poprzez wymianę – handel wymienny, albo zabawę w blokach czasowych.
  • Stwarzaj okazje do dzielenia się. Idealnie nadają się do tego rzeczy, których jest dużo takie jak chrupki czy ciasteczka.
  • Pamiętajmy, że dzieci uczą się przez obserwacje. Sami dzielimy tym co mamy. Nie tylko z dzieckiem, ale również innymi dorosłymi. Cieszymy się również, kiedy ktoś chce nas czymś poczęstować.

Małe rzeczy budują wielkie. Na efekty naszej pracy czasem musimy poczekać, a nikt tak jak dzieci nie uczą cierpliwości. W wychowaniu dzieci warto patrzeć perspektywistycznie, tu i teraz jest tylko na moment.