35 sposobów, na to by zadbać o siebie będąc mamą.

Każda z nas słyszała, że szczęśliwa mama, to szczęśliwe dziecko, że dbanie o siebie to odpowiedzialność. Nie rzadko te słowa zamiast dawać ukojenie, rodzą frustrację. Bo jak to zrobić kiedy doba wydaje się mieć mniej niż 24h? Przedstawiam 35 sposobów, jak zadbać o siebie będąc mamą.

Dbanie o siebie, odpoczynek, relaks jest najczęściej na samym końcu priorytetów mam. Traktujemy go jak kolejny obowiązek na naszej liście, na który nie mamy czasu. Gdzieś z tylu głowy mamy tą myśl, że jest on ważny, że żeby dawać dziecku siłę, energię czy empatie samemu trzeba je mieć. Trudno napełniać czyjś kubek, kiedy nasz własny jest pusty. Z jednej strony w tym dbaniu o siebie przeszkadzają nam ograniczenia czasowe i organizacyjne, z drugiej mało kto był uczony odpoczywania bez wyrzutów sumienia.

Jak zadbać o siebie będąc mamą?

Zacznij od pogodzenia się z tym, że odpoczynek mamy wygląda zupełnie inaczej niż nie-mamy. W końcu od bycia mamą nie można wziąć urlopu, a 8h nieprzerwanego snu bywa nierealne. Bycie mamą, to nie tylko wzniosłe chwile, małe stópki i buziaczki, ale też ciągłe zamartwianie się, zmęczenie, jedzenie w biegu, ciągła odpowiedzialność. To jednak nie znaczny, że nie możemy zrobić niczego. Możemy i warto to zrobić! Zacznij od wzięcia kartki i zastanowienia się co Cię koi, co pomaga. Na tym etapie nie wykluczaj żadnego pomysłu. Być może urlop na Malediwach nie jest teraz możliwy, ale kto wie co wydarzy się za rok?  Może na tu i teraz randka z mężem jest mało realna, ale może za tydzień uda się poprosić o pomoc  w opiece nad dzieckiem babcie?

Lista pomysłów

Jeśli szukasz inspiracji na to co możesz zrobić przy dziecku, może skorzystasz z poniższych pomysłów. Stworzyłam tą listę razem z moimi czytelniczkami, które zapytałam na instagramie, o to co je wspiera (dziękuję Wam!)

  1. Zaplanuj odpoczynek i wpisz go w kalendarz.
  2. Tańcz! Możesz nawet z dzieckiem, ruch potrafi obniżyć nasze napięcie.
  3. Codziennie znajdź 3 minuty i zapisz co dobrego dziś Ci się przytrafiło, doceń małe rzeczy.
  4. Obudź się 5 minut przed dzieckiem i pobądź sama ze swoimi myślami.
  5. Uśmiechnij się do siebie w lustrze i powiedz głośno, że jesteś wystarczająco dobrą mamą.
  6. Zaparz sobie pyszną, wyjątkową herbatę i delektuj się jej smakiem.
  7. Idź na spacer (nawet jeśli dziś jedyna możliwa trasa to osiedlowe kosze na śmieci).
  8. Przygotuj sobie domową kąpiel w pianie. Nawet jeśli ma trwać 5 minut, zapal świeczki i stwórz magiczny klimat!
  9. Zabierz dziecko do lasu, pozwól mu biegać i skakać, a sama wyłącz się i natychaj obrazami.
  10. Przygotuj wspólnie z dzieckiem deser, a później delektuj się jego smakiem.
  11. Zadbaj o dobrej jakości sen (skoro na ilość nie masz wpływu). Spraw, by w sypialni  było ciemno i chłodno.
  12. Kup sama dla siebie kwiaty i postaw w wazonie.
  13. Wykonuj ćwiczenia oddechowe, np. podczas gotowania.
  14. Czytaj książki dziecku, w wygodnej pozycji, w której Twoje ciało może odpoczywać.
  15. Włącz dziecku baję i ukradnij chwilę dla siebie.
  16. Odpoczywaj gdy dziecko odpoczywa (z bałaganem da się żyć!).
  17. Układaj puzzle, choćbyś miała dołożyć jeden dziennie.
  18. Odpuść to, na co nie masz wpływu.
  19. Zadzwoń do przyjaciółki.
  20. Proponuj dziecku wspólne zabawy, które nie wymagają skupienia. Może to być budowanie z klocków czy lepienie z ciastoliny.
  21. Koloruj kolorowanki dla dorosłych (nawet jeśli dziecko miałoby Ci podkradać kredki)
  22. Zabawa z dzieckiem w kawiarnie, dzięki której wypijesz ciepłą kawę(a dziecko bezkofeinową lub kakao).
  23. Zabawa we fryzjera. Dziecko Cię czesze, a Ty zamykasz oczy i wyobrażasz sobie ocean.
  24. 5 minut wolnego poświęć na jogę lub nicnierobienie.
  25. Zamknij się w łazience, udawaj że bardzo długo robisz siku, a w rzeczywistości pobądź chwilę sama ze sobą.
  26. Zabawa w lekarza, w której jesteś obłożnie chorym pacjentem.
  27. Wspólna kąpiel z dzieckiem, ono bawi się pianą, a Ty wyobrażasz sobie, ze to SPA.
  28. Zabawa w spacer po Twoich plecach (to prawie jak masaż tajski)!
  29. Zabawa w maniciurzystkę. Dziecko maluję Ci paznokcie plakatówkami, a Ty siedzisz i nic nie robisz.
  30. Słuchanie podcastów i audiobooków.
  31. Wypij szklankę wody patrząc przez okno i skupiając się tylko na tym co tu i teraz.
  32. Zaproponuj dziecku zabawy masami plastycznymi. Odrobina bałaganu, najczęściej oznacza chwilę spokoju.
  33. Zabawa w dzidziusia, w której to mama jest lezącym maluszkiem, a dziecko musi jej pilnować.
  34. Zabawa cieniami w wygodnej (leżącej!) pozycji
  35. Zamów obiad na wynos, podaj kanapki lub (o zgrozo!) parówki

Przeczytaj też: Dwa pytania, które powinien sobie zadać każdy rodzic.

Rodzicem jest się przez cały czas, nikt tu nie przyjmuje wniosków o urlop. I właśnie dlatego, warto łapać małe chwilę na odpoczynek, regulować się, wyciszać. Pozwól sobie na to!